Vnitřní uspořádání školy
Děti jsou rozdělovány do tříd podle věku. Na tomto rozdělení je postaven celý školní vzdělávací program naší školy a zejména třídní vzdělávací programy. Vzdělávací nabídka tříd je přizpůsobena věku a možnostem dětí. Toto uspořádání se nám při práci s dětmi nejvíce osvědčilo a za daných podmínek (28 dětí ve třídách) umožňuje poskytovat předškolní vzdělávání v nejvyšší kvalitě. Děti projdou během svého vzdělávání v mateřské škole jednotlivými třídami, jejichž vybavení odpovídá dané věkové skupině. Mění se jim prostředí a zařízení tříd a zároveň se rozšiřuje a prohlubuje vzdělávací obsah a nabídka.
Zařazování do tříd je ovlivňováno věkovým složením dětí daného školního roku. V rámci personálních podmínek je snaha, aby si stejná dvojice učitelek vzdělávala děti celé tři roky. Dochází tak k dokonalému poznání dětí, pevné citové vazbě dítěte k učitelce, úzké a velmi dobré spolupráci s rodinou na základě oboustranného poznání a k spolupůsobení rodiny a školy na dítě k jeho maximálnímu prospěchu, na základě jeho individuálních možností.
Vysoký počet dětí vyvažujeme rozložením pracovní doby pedagogů tak, aby se až 3x týdně služby učitelek u dětí překrývaly již od 9 hodin.
Princip zařazování dětí do tříd je následující: třída Zajíčci a Žabičky (Velká budova, přízemí) – nejmladší děti. Třída Ježci a Sovy (Velká budova 1. patro) – střední věková skupina. Třídy Veverky a Lišky (Malá budova) – děti s OŠD, předškolní a nejstarší děti.
Nejmladší 3 leté děti. Většina z nich prožívá první sociální kontakty mimo primární rodinu, získává první zkušenosti s budováním sociálních rolí ve skupině vrstevníků. Část navštěvovala jesle či soukromé mateřské školy. Některé děti nemají ještě vytvořeny základní hygienické, stravovací a sebeobslužné návyky. Zejména na začátku školního roku je práce s dětmi velmi náročná. Proto v této třídě pomáhá učitelkám paní školnice a sdílená asistentka. Základním úkolem předškolního vzdělávání v této třídě je adaptace a získávání prvních sociálních kontaktů, vytváření citové vazby k učitelkám a získání pocitu bezpečí a jistoty v novém prostředí mateřské školy. Učitelky se ve službě co nejvíce překrývají. Základní užívanou metodou je hra a spontánní sociální učení.
TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM: SPOLU ZA JEDEN PROVAZ! ZAJÍCI-Třídní vzdělávací program 2020.docx
Děti ve věku 4 roky. Polovina kolektivu chodí do školky druhým rokem a má za sebou úspěšnou adaptaci, vytvořené základní návyky a získané dovednosti, jsou již socializované.
Základní metodou je hra, spontánní sociální učení, situační učení, skupinové činnosti a prožitkové učení. Polovina dětí přichází z domova a prožívá první sociální kontakty.
TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM: OD PRAMÍNKU K ŘECE, TEČE VODA, TEČE.. TVP Žabičky 2020.docx
Děti ve věku 4 roky. Téměř celý kolektiv chodí do školky druhým rokem a má za sebou úspěšnou adaptaci, vytvořené základní návyky a získané dovednosti, jsou již socializované.
Základní metodou je hra, spontánní sociální učení, situační učení, skupinové činnosti a prožitkové učení.
TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM: Příroda a divadlo TVP Ježci 2020.docx
Děti ve věku 5 let. Většinu kolektivu tvoří děti, které navštěvují mateřskou školu již druhým nebo třetím rokem, Mezi dětmi bývají velké rozdíly zejména v sociální oblasti, proto klademe značný důraz na individuální práci s dětmi. Další metodou práce se skupinou, hra, činnosti dětí, skupinové činnosti, spontánní sociální učení, prožitkové učení. Zařazujeme již také předškolní vzdělávání mimo areál mateřské školy.
TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM: Objevujeme zázraky přírody s Ferdou mravencem TVPSovy1.pdf
Děti předškolního věku (kromě 3 dětí). Pět dětí přichází z rodiny. Cílem práce pro předškolní děti je nabídnout dostatek rozmanitých činností vedoucích k úspěšnému vstupu do základní školy a zvládnutí co nejširší škály doporučených výstupů předškolního vzdělávání podle individuálních možností každého dítěte. Téměř všechny děti tedy mají sociální zkušenosti z prostředí mateřské školy. Zařazujeme také předškolní vzdělávání mimo areál mateřské školy. S dětmi se pracuje ve skupinách, uplatňuje se individuální přístup a kooperativní učení, učí se sociálním rolím, spolupráci při hře.
TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM: Kniha je kamarád TVP veverky 2020-21.docx
Předškolní děti a 8 dětí s odkladem školní docházky. Cílem práce v této třídě je nabídnout dostatek rozmanitých činností vedoucích k úspěšnému vstupu do základní školy a zvládnutí co nejširší škály doporučených výstupů předškolního vzdělávání podle individuálních možností každého dítěte. Téměř všechny děti tedy mají sociální zkušenosti z prostředí mateřské školy. Uplatňuje se již kooperativní učení, práce ve skupinách, děti přijímají různé sociální role, hra je vyspělá. Zařazujeme také předškolní vzdělávání mimo areál mateřské školy.
TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM: České pranostiky aneb návrat ke kořenům TVP- 20-21 Lišky.docx